نفرین بر صهیونیسم

ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است مابرآنیم که این ذکر جهانی بشود

نفرین بر صهیونیسم

ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است مابرآنیم که این ذکر جهانی بشود

جایگاه انقلاب اسلامی در عصر غیبت



جایگاه انقلاب اسلامی در عصر غیبت از دیدگاه حضرت امام(ره) کجاست؟ به نظر می رسد امر عظیم غیبت آغاز تجربه ای دشوار و پیچیده اما ضروری برای وارثان راه انبیا و اولیاست. گویا این تجربه گرانسنگ و دشوار را منتظران حقیقی در چهار مرحله طی نموده و آبدیده شوند و به لیاقت حضور در ظهور قیام قائم آل محمد(ص) نائل آیند

نوشتار نخست:


جایگاه انقلاب اسلامی در عصر غیبت از دیدگاه حضرت امام(ره) کجاست؟ به نظر می رسد امر عظیم غیبت آغاز تجربه ای دشوار و پیچیده اما ضروری برای وارثان راه انبیا و اولیاست. گویا این تجربه گرانسنگ و دشوار را منتظران حقیقی در چهار مرحله طی نموده و آبدیده شوند و به لیاقت حضور در ظهور قیام قائم آل محمد(ص) نائل آیند: 
1- عصر ظهور مقارن غیبت: شیعیان مخلص در این مرحله به علت دشواری دسترسی به امامین عسگریین سرآغاز هجران و دوری ظاهری از قطب عالم امکان را تجربه کردند. 
2- عصر غیبت صغرا: عصر آشنایی با رنج حرمان از غیبت امام و باز بودن تنها راه تماس با امام زمان از طریق نواب اربعه. 
3- عصر دیجور غیبت کبری و اذن رجوع مردم به فقیهان عالم و متقی و متعهد و آگاه به زمان و مطیع امر مولا حجت ابن الحسن العسکری روحی فدا. حضرت امام(ره) بارها با تشریح سختی های دوران غیبت، روحانیت متعهد را پاسداران حریم اسلام ناب محمدی (ص) و ولایت علوی برشمرده و آنان را به نام سربازان امام زمان در عصر غیبت معرفی نموده اند. 
«... علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کج روی ها بوده اند. علمای بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده اند تا مسائل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند. اگر فقهای عزیز نبودند معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت -علیهم السلام- به خورد توده ها داده بودند...»(1) 
و مهم ترین ملاک آشکار تعهد رهبران دینی را همراهی با محرومان و پابرهنگان و دشمنی با دشمنان مردم معرفی می کنند: 
«... روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه با فقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته اند...»(2) 
نقش بی بدیل و منحصر بفرد روحانیت متعهد در هدایت نسل ها در عصر غیبت از دیدگاه امام تنها راه مصون گردیدن مردم از لغزش و افتادن به راه های انحرافی است: 
«... و نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض می کنم این است که در مسیر ارزش ها و معنویات از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام استفاده کنید و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی خود را بی نیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید. روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسلها همت گماشته اند و همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بوده اند...»(3) 
اگر بخواهیم جایگاه این سربازان امام زمان(عج) را در عصر غیبت کبری بطور خلاصه بازگو کنیم. جمله آخر حکم تاریخی تحریم تنباکوی مرحوم میرزای شیرازی(ره) بدرستی جایگاه ولی فقیه در عصر غیبت را بازگو می نماید: «امروز استعمال تنباکو بمنزله جنگ با امام زمان است» حضرت امام در تأیید و تجلیل امر فوق که حکم جنگ با امام زمان را اعلام می کند می فرمایند: 
«... حکم نیم سطری یک مرجع مذهبی مورد علاقه مردم دارای چنان قدرتی است که دولت انگلستان و دربار قدرتمند قاجار را به زانو درآورد.»(4) 
و در راستای دیدگاه الهی و ولایتی فوق در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی (30/1/1358) اینگونه رهنمود می دهند: 
«... این من نبودم که بواسطه من پیروزی را بدست آوردید، خدای تبارک و تعالی در سایه امام زمان- سلام الله علیه- ما را پیروز کرد...»(5) 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
(1) و (2) صحیفه امام ج 21 ص 274 و 276 (3) صحیفه امام ج 21 ص 17 
(4) صحیفه امام ج 16 ص 193 (5) صحیفه امام ج 7 ص 59


نوشتار دوم:

حضرت امام خمینی(ره) طلوع و تثبیت انقلاب اسلامی را نشانه آغاز عصر مقارن ظهور یا عصر علائم ظهور دانسته و درباره ویژگی های آن بطور مبسوط توضیح داده اند که به گوشه مختصری از آن اشاره می کنیم.


خطاب به نمایندگان در آغاز دوره دوم مجلس؛ 
«... مسلمانان جهان و مستضعفان جهان بپاخیزند و داد خود را از مستکبران بگیرند و مقدمات فرج آل محمد - صلی الله علیه و آله- را فراهم نمایند... خداوند همه ما را از قیدهای شیطانی رها فرماید تا بتوانیم این امانت الهی را به سرمنزل مقصود برسانیم و به صاحب امانت حضرت مهدی موعود- ارواحنا لمقدمه الفدا رد کنیم...» (1) 
آخرین پیام نوروزی امام خطاب به مسلمانها، ملت ایران و مستضعفین جهان: 1/1/1367 
«... عدل آمریکایی، عدل آمریکایی یعنی چه؟ یعنی هرکسی خاضع به من شد، آن یک چیزی است که ما او را قبولش داریم. هرکس منافع مملکتش را به ما داد ما او را قبول داریم آن ور شوروی هم همین است. همه ابرقدرتهای بزرگ اینطوری هستند و ما باید در مقابل تمام اینها بایستیم... باید تا آخر این مطلب باشد، باید هیچ درش سستی نشود تا وقتی که انشاءالله علم را به دست صاحب علم بدهند...» (2) 
خطاب به نیروهای مسلح و مردم در آخرین روزهای وداع 
28/1/1368 
«... آنچه که در این سالهای طولانی انقلاب پیش آمد از پیروزیهای معجزه آسا در مقابل همه قدرتها و ابرقدرتها و صاحبان رسانه های گروهی جهان که کمر همت به محو جمهوری اسلامی و در حقیقت اسلام بزرگ بسته اند و بحمدالله ناکام ماندند، از برکات و عنایات خداوند تعالی و ایمان همه قشرهای متعهد به مبادی اسلام بود، و بی شک از ادعیه مبارک حضرت بقیه الله - صلوات الله و سلامه علیه و روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء برخوردار بود، و هست و همه ماها لازم است با تشکر از این نعمت بزرگ در حفظ این عنایت کوشا باشیم...» (3) 
در دیدار با هیاتی از مسلمانان دبی در اولین ماههای پیروزی انقلاب: 
«... با سپاس از خدای تبارک و تعالی، که توفیق به ملت داد و ملت را برانگیخت برای احقاق حق، و این نبود جز هدایت خدای تبارک و تعالی و اعانت ولی امر- صلوات الله و سلامه علیه- و با اعانت ولی امر و هدایت ذات مقدس حق تعالی، برای ملت ما یک تحولی بزرگ حاصل شد، تحولی که نمی توانم من برای او اسمی بگذارم، الا اینکه تحول معجزه آسا بود...» (4) 
و در وصیت عرفانی و اخلاقی خطاب به فرزند برومندشان مرحوم سیداحمد خمینی(ره) (28/8/1366) 
«... پسر عزیزم! حالا می خواهم با تو با زبان و قلم ناقصی که دارم صحبت کنم: تو و همه می دانید که در نظامی واقع هستید که به یمن قدرت الهی و توفیق او - جل و علا- و دعا و تایید حضرت بقیه الله- ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- و ملت انقلابی ایران- که جانم فدای یک یک آنها- دست رد به سینه همه قدرتهای شیطانی زده است...» (5) 
در پیام سرنوشت ساز فریاد برائت خطاب به مسلمین جهان 
(6/5/1366) 
«... و ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی می شکنیم و با صدور انقلابمان که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدی- صلی الله و علیه و آله- است به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه می دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی مصلح و کل و امامت مطلق حق امام زمان- ارواحنا فداه- هموار می کنیم... خداوندا... همه ما را در مسیر بندگی خود عاشق و درد آشنا فرما و شهیدان ما را از کوثر زلال ولایت خود و رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- و ائمه هدی- علیهم صلوات الله- سیراب نما و انقلاب ما را به انقلاب مصلح کل متصل فرما «انک ولی النعم»(6) 
و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (32/11/1364) با جمع بندی شکست توطئه های گوناگون استکبار جهانی علیه انقلاب، آینده نوینی را به بشریت مژده می دهند. 
«... می توان گفت خورشید درخشان 22 بهمن به نصف النهار آمال و آرمان های بزرگ اسلامی نزدیک می شود و آمال ستمگران و جهانخواران روبه افول و دست ظلم پیشگان جهنمی که در طول تاریخ بویژه در سده های اخیر از هیچ جنایت و ستمی بر مظلومان جهان فروگذار نکرده در آستان قطع است و به رغم بوقهای تبلیغاتی مشحون بر دروغ و رجز خوانیها و قدرت نماییها پایه های کاخ های سفید و سرخ هر روز لرزانتر است و با خواست خداوند متعال موج عظیم پرخاشگران مستضعف برابر ستمکاران، می رود تا بنیان تجاوز بر حقوق بشر را از جای برکند و حکومت عدل اسلامی را که همان حکومت مستضعفان است جایگزین آن کند. گویی وعده خداوند قادر نزدیک است و امید است این بارقه برق آسا که در سراسر جهان پرتوافکنده و نوید فتح مبین می دهد به حکومت مطلقه منجی آخر الزمان و پناه مستضعفان متصل شود...» (7) 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
(1) صحیفه امام ج 81 ص 472 (2) صحیفه امام ج 12 ص 4 
(3) صحیفه امام ج 12 ص 359 (4) صحیفه امام ج 01 ص 440 
(5) صحیفه امام ج 7 ص 153 (6) صحیفه امام ج 02 ص 347 
(7) صحیفه امام ج 91 ص 477 



نوشتار سوم:


حضرت امام(ره) با یادآوری دشواریهای مبارزات انبیایی، تلاش برای مهیا شدن زمینه ظهور را موجب علنی شدن هرچه بیشتر دشمنی ها و توطئه های استکبار جهانی و وابستگان داخلی آنان دانسته و مقاومت و مخالفت آنان را مانع انجام وظیفه نمی دانند.


حضرت امام (ره) در آخرین نیمه شعبان عمر مبارک خویش14/1/1367- 15شعبان 1408- با اشاره به اوضاع کنونی دنیا اشتیاق و تعهد خود را در تحقق همه آرمانهای والای مولا و مقتدایش حضرت ولی عصر- ارواحنا فداه- اینگونه ترسیم می کنند. 
«... الان عالم پر از ظلم است. شما یک نقطه هستید در عالم، عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم، باید بگیریم، تکلیفمان است، ضرورت اسلام و قرآن است، تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم، اما نمی توانیم بکنیم، چون نمی توانیم بکنیم، باید او بیاید تا بکند، اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای حضرت-سلام الله علیه...» (1) 
و درباره وظیفه منتظران متعهد در عصر غیبت مقرون به ظهور می فرمایند: 
«... ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان- سلام الله علیه- هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عجل علی فرجه» عجل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید. ان شاءالله ظهور می کند ایشان...» (2) 
حضرت امام(ره) با یادآوری دشواریهای مبارزات انبیایی، تلاش برای مهیا شدن زمینه ظهور را موجب علنی شدن هرچه بیشتر دشمنی ها و توطئه های استکبار جهانی و وابستگان داخلی آنان دانسته و مقاومت و مخالفت آنان را مانع انجام وظیفه نمی دانند: 
«... این چیزی که ما در این وقت، و در این عصر وظیفه داریم، این مهم است. همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمی شود، بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست. ما باید ملاحظه وظیفه فعلی شرعی- الهی خودمان را بکنیم و باکی از هیچ امری از امور نداشته باشیم. کسی که برای رضای خدا ان شاءالله مشغول انجام وظیفه است، توقع این را نداشته باشد که مورد قبول همه است، هیچ امری مورد قبول همه نیست. کار انبیا هم مورد قبول همه نبوده است. لکن انبیا به وظایفشان عمل کردند و قصور در آن کاری که به آنها محول شده بود نکردند، گرچه مردم اکثرا گوش ندادند به حرف انبیا. ما هم آن چیزی که وظیفه مان هست عمل می کنیم و باید بکنیم، گرچه بسیاری از این عمل ناراضی باشند، یا بسیاری هم کارشکنی بکنند...» (3) 
معمار انتظارآفرین انقلاب اسلامی با یادآوری توطئه های گسترده دشمنان داخلی و خارجی انقلاب رمز خنثی شدن تمامی آن توطئه ها را اینگونه بیان می فرمایند: 
«... کدام قدرت و کدام ابزار جنگی می توانست جمهوری اسلامی و کشور عزیز شما را از این دریای متلاطم، که شرق و غرب و وابستگان به آنان دست به دست هم و بازو به بازوی یکدیگر داده و در پی غرق آن کوشیدند و می کوشند نجات دهد. این کوردلان از خدا بی خبر و عاری از معنویات نمی دانستند که این کشتی نوح است که خدایش کشتیبان و پشتیبان است. اینان با ابزار و ساز و برگ مادی به جنگ ایمان و معنویت و کشور صاحب الزمان- ارواحنا لمقدمه الفداء- آمده اند. ولی چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان...» (4) 
بنابراین پیروزی نهایی در نظر تمامی کسانی که در دفاع از انقلاب اسلامی ناظر همراهی دست توانای بقیه الله هستند حتمی است: 
«... باید هرچه بیشتر به نصرت حق تعالی اعتماد کنید، که قدرتهای امکانی در مقابل نصر الهی ناچیز است. عزیزان من، شما پیروز و منصورید چه در راه حق تعالی به نصرت ظاهری برسید و چه شهید و معلول و اسیر شوید. حق تعالی با شماست و دست توانای بقیه الله که یدالله است دستگیر شما...» (5) 
امام همواره به ما مژده داده است که دشمنان انقلاب اسلامی ما هرگز از رمز و رازها بین منتظران ظهور و جان جانان مولای غایب از نظر را نخواهند فهمید و به همین دلیل به رمز عملیات همیشه پیروز در عصر مقارن ظهور دست نخواهند یافت: 
«... آن روزی که انقلاب شروع شد ما هیچ نداشتیم، پیروزی ما با دست خالی به دست آمد و بحمدالله تا بدین جا رسیده ایم که امروز مورد توجه تمام قدرتهای بزرگ هستیم. و تمام قدرت ها در این فکرند که با این انقلاب چگونه برخورد کنند. مطمئن باشید از قدرت ها کاری ساخته نیست، هیچ نگرانی به خودتان راه ندهید. شما جنود خدا هستید و پیروزید. آنهایی که در ابتدا، حرکت خودشان را شروع کردند، با طمأنینه قلبی شروع کردند و از هیچ نترسیدند. قدرتهای بزرگ از آن جهتی که در شما هست که آن ایمان به خداست خبر ندارند، لذا دائم می گویند «ما دارای موشک هستیم» آنها دارای موشک هستند ولی ایمان ندارند. شما ایمان دارید. قلب هایتان با مبدأ نور و قدرت پیوند خورده است، پیوند ناگسستنی، اما آنها این را نمی فهمند. شما مورد نظر امام زمان هستید و از آنجا که ایمان و قدرت امام زمان را دارید همه چیز دارید. پشتوانه شما الهی است. باید این پشتوانه را حفظ کنید، وقتی ما چنین تکیه گاهی داریم، از هیچ چیز نمی ترسیم...» (6) 
و در پناه این پشتوانه عظیم الهی است که امام امت(ره) رسالت جهانی منتظران در عصر مقارن ظهور را یادآور می گردند: 
«... و دلهای همه ما را به نور هدایت خویش منور فرمایی و ملت عزیز ایران را در پیشبرد جمهوری اسلامی و سرکوب منحرفان و مخالفان با اسلام و پیروان آن مصمم تر فرمایی، تا این انقلاب را به انقلاب جهانی مهدی موعود- ارواحنا فداه- ادامه دهند...» (7) 
«... ان شاءالله با عنایت خاصه ولی عصر- ارواحنا له الفداه این کشتی متلاطم انسانیت به ساحل نجات برسد و مستضعفان جهان بر مستکبرین ظالم پیروز شوند و امید است که حکومت بزرگ همگانی حضرت سلام الله علیه بزودی برقرار شود و چشم همه ما را و همه مسلمین جهان را به نور مبارکش روشن فرماید...» آمین(8) 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
1) صحیفه امام ج12 ص71 2) صحیفه امام ج18ص962 
3) صحیفه امام ج91 ص642 4) صحیفه امام ج91 ص441 
5) صحیفه امام ج91 ص051 6) صحیفه امام ج91 ص371 
7) صحیفه امام ج71 ص484 8) صحیفه امام ج71 ص654

نویسنده:ابراهیم حاجی محمدزاده

نظرات 1 + ارسال نظر
علی ملکی سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:21 ب.ظ

عالی بود خدا حفظتون کنه

ممنونم
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد